Program Bantu Membantu Jana Wang

Wednesday, April 16, 2008

Bagaimana Masalah Menyelesaikan Masalah?

Sebenarnya manusia mudah memberikan label untuk semua yg dihadapinya sebagai masalah. Apabila mengatakan sesuatu halangan itu sebagai masalah, maka mereka ada alasan sama ada hendak mengatasinya ataupun tidak. Psikologi manusia memang hendak mudah. Kalau ada sesuatu yg boleh dilabelkan sebagai masalah dan kebetulan menganggapnya sangat besar, mereka berpeluang mengelak daripada mengatasinya.

Dah memang masalah. Nak buat macam mana?”

Biasa dengar begitu? Masalah sebenarnya membuka peluang. Selama mana masalah dianggap masalah, ia semakin membesar jika dilayan ia seolah-olah sebiji batu besar yg menghempap kepala. Sebaliknya jika masalah dianggap peluang ia bukanlah sebiji batu yg menghempap tetapi sebutir emas yg jatuh di atas kepala.

Benarkah masalah membuka peluang?

Lihat apa yg dilakukan oleh Thomas Edison. Dia ada masalah ketika hendah menelaah, maka itu membuka peluang baginya memikirkan sesuatu, seterusnya membuka peluang baginya mencipta mentol.

Ketika semua orang kelaparan apabila berpindah dari pejabat lama ke pejabat baru, timbul idea dalam fikiran haznira untuk berniaga. Dia membawa sebakul buah-buahan dan mejualnya kepada rakan2. Dia memperoleh dua pendapatan iaitu gaji bulanan dan keuntungan hasil jualan.

Ketika Akmal ada masalah menyambungkan wayar telefon ke komputernya untuk melayari internet disebabkan wayar itu tidak cukup panjang dan kedudukan barang-barang dirumahnya tidak boleh diubah-ubah lagi, pereka telah memperkenalkan sambungan tanpa wayar.

Jangan anggap masalah itu masalah. Selama masalah dianggap masalah ia akan menjadi masalah, tapi kalau masalah diganti pada perkataan peluang ia akan menyebabkan otak kita berfikir secara lebih kreatif. Ia akan memberikan pelbagai idea yg tak terjangka oleh kita.

No comments: