Program Bantu Membantu Jana Wang

Sunday, April 13, 2008

Selamat Datang..

Syukur alhamdulilah...akhirnya dapat juga blog ini saya siapkan. Sebenarnya idea untuk melahirkan blog ini sudah lama dicadangkan oleh kerana ketiadaan masa, baru hari ini saya berpeluang menyiapkanya.Syukur pada Allah! saudara/saudari.. Sebenarnya kelahiran blog ini bukanlah semata matanya bertujuan negatif untuk menghentam mana mana pihak, tetapi untuk dijadikan satu platform perkongsian pendapat berkenaan dengan sesuatu isu dan perkongsian pengalaman. Jika di kem kita belajar dan mengajar cara bagaimana untuk berkongsi, iaitu melalui perkongsian terbuka yang merupakan salah satu aktiviti di dalam MODUL PEMBINAAN DIRI dan rasanya tidak salah kita aplikasikan disini untuk kebaikan bersama. Moga kewujudan blog ini akan menjadi satu tempat untuk kita mencari kebaikan bersama. SesungguhNya segala kebaikan itu datang daripada Allah s.w.t dan segala kelemahan itu datang dari kita hambaNya yang lemah Wassalam...

1 comment:

sazaka_zul said...

assalamualiakum..sy adalah bks pltih plkn kem cheneh cemerlang kmpl 2 siri 4 2007..trm ksh kpd ckgu din krn telah mlhirkn blog ini..dhrpkn blog ini bkn sj tmpat untuk brkongsi cerita mlh dpt juga mengeratkn hubungan yg di bina antara pltih dgn pltih atau pltih dgn para jurultih yg tlh bnyk mmbina sahsiah dr para pltih..

sgt bnyk knangan yg x dpt sy lupakn swak2 berada dikem..sy ingin brkongsi pengalmn sy dr awal hinggalh sy tmat mnjalani latihan..

pd awalnye,sy amat xsuka dgn PLKN..
sy sndri xthu mngape..mmgkn sbb brade d PLKN hidup nie xbbs kot..stlh sy mngetahui yg sy tlh trpilih untuk mnjalani latihan,timbulnye plbgai tnda tnye dn perasaan dlm dr sy..mengape sy dplih??knp bkn org ln??sy rs mrh,grm dan mcm2 lg shingga kn sy xdpt tdur pd mlm itu..

tp sy x dpt wat ape2..sy cme mnunggu tbnye ms untuk sy berade d kem..stelah tb trikh untuk sy mndftarkn dr dikem cheneh cmerlang sy dhntar oleh kluarga n mmber2 d tmpat bkumpul d stadium darul makmur..perasaan sy pd ms itu tuhan je yg tau..tp ibu n mmbr2 mmberi smgt n dorong kpd sy mmbuat kn sy rs terharu..

stelah slmt smpai d kem kami para pltih d srh melaporkn dr n mmbwa brg untuk diperiksa..stelah itu kami dbwa ke tmpat pnginapan n dberi rht slame 1 mggu tnpa xtvt..pd ms itu bg sy mase brgerak amat lmbt..terasa 1 jam bgaikan 1 hari..tahmbah pula dgn para pltih ln yg xprnah sy knali..

pd mmgu ke 2 kami dagihkn mengikut kmpeni..sy dltakkn d kmpni alfa..pd mmgu itu kami mngikut kmpni diminta mnyiapkan bendera srta mmtlamt stiap kmpni spnjang berade d kem..d situ lah sy telah dpt mngenali rmai kwn2 br..

pmbeljarn klas pmbinaan kerektor bermula..klas ini sgt mnrik bg sy dan mnyimpan sgt bnyk knangan manis swak2 klas bjln..ape tidaknye,kami dbhgi kpd beberpa klas dan stiap klas sntiase ingin mlhirkan yg tbaik untuk klas msg2..timbulnye rs ingin mncabar dantara klas tp suasana itu msh dlm keadaan yg baik untuk pmbinaan smgt dlm dr..pndek kate,klas nie telah bnyk mmbina kyakinan dr kpd pltih bg menghadapi cbrn hidup d luar..

xtvt fizikal pula amat mncbr bg sy..nsb baik juga sy tlh biase dgn xtvt lasak..dantara xtvt fizikal yg djaln kn ialah kawad,kayak,pmbacaan konmpas,wira jaya,meredah hutan,kembara halangan dn mcm lg..best tau..bnyk knangan d situ..

klas kenegaraan dijalankn stelah tamatnye klas pmbinaan kerektor..
klas ini juga mnrik kerana bnyak mngajar kita untuk mnghargai negara kita ini..syukur alhamdulillah..

tidak lupa juga pndidikn agama tetap dititik brtkn..kami sntiase dsarankan untuk solat berjemaah..
kuliah agama juga turut diadekan stiap pg dan selepas magrib..

stelah hmpir tamat ltihan rsnye terlalu cpt pula ms berlalu..program yg dlu sy amat benci kini syg sy tggalkn...telalu bnyk knangan yg sy x dpt lupa kn.. terasa dlm dr ini untuk trus brade brsama rkn2 yg tlh dianggap sperti adik bradik dan bersama pr jurulatih yg amat kami snjungi..timbul tnda tnye mgape perpisan ini blaku..mengape ms cpt cpt berlalu..

pd mlm last sblum blk,tlh dadakan jamuan perpisahan..dimlm itu prsmbhan diadekn dn tayangan smua knangan swaktu kami d kem telah dpaparkan..timbulnye rs sdh yg amat sgt d kalangan pltih dan jurulatih..ramai pltih yg mnitiskan air mata..stelah slasai,kami ke dorm dan berkmas brg..cerita pd mlm itu diantara kami para platih hnyalah smua kenangan swaktu kami disi..1 mlam kami xtidur..bg kami inilah mlm terakihr bg kami di sini dan mgkn sukar untuk kami bertemu lagi..

seawal jam 5 pg lg kami telah berkumpul d dewan mkn..smpai ckgu ckp kamu nie xsbr ke nak blk..sbnarnye kami smua kluar awal hnyelah untuk bertemu dgn rakn2 platih wirawati..itu sje pluang untuk kami bersmbg dgn mereka n mmohon maaf jika ade slh dan silap..maklum lah kami x dbenarkan berade di kwsn dorm wirawati..hehehehe..stelah solat subuh berjemaah,kami kembali ke dewan mkn untuk mkn dan bersembang2..setelah tb bas untuk mmbwa kami pulang ke rumah,diwaktu inilah suasana amat sdih..ramai yg mnangis(termasuk sy)heheheh..xdpt dbyngkan betape sdhnye kami pd waktu itu..

PLKN yg dulunye sy benci kini mninggal kn beribu kenangan manis dalam dr ini..terasa ingin bersama knbli seperti dulu bersama rakan2 dan jurulatih..jika ingin diceritakan smua mngkin blog ini tidak mmpu untuk mnampungnye..tp sy amat berbesar hati dpt brkongsi srba sdikit pengalaman sy..ckp buat stakan ini rsnye..terima ksh kpd smua jurulatih dan rakan2 yg telah bnyk mengajarku erti kehidupan dan bnyak mmberi kngan yang mnis kpd ku...jasa mu akn tetap ku kenang..wajah mu sntiase difikiran..

SALAM KEMESRAAN,KEAKRABAN DAN KENANGAN KEPADA SEMUA PARA PELATIH,JURULATIH,STAF DAN PIHAK PENGURUSAN PLKN KEM CHENEH CMERLANG KUMPULAN 2 SIRI 4 2007..semoga dberkati ALLAH..

yg ikhlas...SAZAKA_ZUL