Program Bantu Membantu Jana Wang

Saturday, May 3, 2008

Pelatih PLKN diberi pelepasan lanjutkan pelajaran

KUALA LUMPUR 2 Mei - Pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kumpulan 2 Siri 5/2008 diberi pelepasan untuk melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam atau institusi pengajian tinggi (IPT) pada 5 Mei ini.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata pelepasan itu diberikan seminggu lebih awal sebelum mereka mula mendaftar ke Tingkatan Enam atau ke IPT yang akan bermula 12 Mei ini.

"Keputusan itu dibuat bagi memudahkan mereka membuat persiapan dan persediaan sebelum memulakan pengajian masing-masing," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata pelatih yang mendapat tawaran untuk memasuki Tingkatan Enam dan melanjutkan pengajian ke Insititusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) perlu mengemukakan salinan surat tawaran kepada kem komandan masing-masing.

Bagaimanapun, pelatih yang mendapat tawaran daripada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) pula perlu mengemukakan salinan surat tawaran dan salinan resit pembayaran pendaftaran pengajian.

Abdul Hadi berkata kesemua komandan PLKN diberi kuasa untuk melepaskan para pelatih berkenaan dan mereka dikira telah menjalani latihan sepenuhnya.

Katanya sijil tamat latihan akan dihantar kemudian.

— Bernama

No comments: