Program Bantu Membantu Jana Wang

Monday, May 5, 2008

Sah selamat, kem dibuka semula

RAWANG 4 Mei - Kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kubena di Sipitang, Sabah yang ditutup sementara akibat tanah runtuh hanya akan dibuka semula setelah ia disahkan selamat.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, Timbalannya, Jamaluddin Masrin akan melawat kem itu bagi kali kedua bagi melihat perkembangan kerja-kerja penambakan.

''Jamaluddin akan melawat kem itu sekali lagi dan kalau sesuai, kita akan masukkan pelatih bagi siri berikutnya tetapi kalau masih tidak selamat, kita akan tangguh kemasukan pelatih ke kem itu,'' katanya ketika ditemui di Kem PLKN Temasya Rimba Templer di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas perkembangan terkini kejadian tanah runtuh di Kem PLKN Kubena di Sipitang yang berlaku pada pukul 10 malam, 23 April Rabu lalu, di kawasan jemuran pakaian yang agak jauh dari asrama pelatih.

Abdul Hadi berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah wang tunai RM100 kepada 55 pelatih PLKN Siri 5/2008 dari lapan kem di Selangor.

Menurutnya, hadiah RM100 itu diberikan kepada pelatih PLKN yang mendapat keputusan cemerlang 9A dan ke atas dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007.

Katanya, pemberian hadiah itu menunjukkan ia bukan berorientasikan ketenteraan semata-mata tetapi program sokongan ketenteraan bersifat holistik dalam membina insan sempurna.

Beliau berkata, hadiah RM100 kepada pelatih yang mendapat keputusan cemerlang 9A dan ke atas dalam peperiksaan SPM 2007 dilaksanakan dengan kerjasama Great Eastern Life Assurance (Malaysia) Berhad.

Abdul Hadi berkata, beliau akan berbincang dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengenai cadangan Menterinya, Datuk Dr. Ng Yen Yen untuk memasukkan modul pengurusan diri dalam PLKN.

Katanya, perbincangan itu penting bagi memastikan tidak ada pertindihan modul berlaku memandangkan PLKN turut mempunyai program p

No comments: