Program Bantu Membantu Jana Wang

Monday, May 5, 2008

Peraturan Kem , Ketat Vs Longgar

Selepas berakhir pertandingan sukan air zon G di kelantan baru baru ini, saya di tanya oleh para pelatih saya berkenaan peraturan kem. Dialognya lebih kurng macam ne lah "cikgu kenapa peraturan kem kita ne ketat sangat??? kem kem (pelatih Kem) lain yang kami jumpa baru ne pun tak seteruk kem kita?? tak best la cikgu.kem lai relex je.."

Bertubi tubi soalan di tujukan kepada saya, masing melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap sistem pentadbiran di kem ini (KLCC)

Sambil tersenyum saya terus bertanyakan kepada mereka "Dari mana kamu semua dapat tahu yang kem kita ne, kem yang paling ketat plak?? "Ala..cikgu..kami dah tanya semua pelatih pelatih kem lain, mereka semua bebas. Pakaian boleh pakai pakaian bebas..nak pergi ke dewan makan ke..ke kelas ke..mereka tak perlu berbaris.

Hukuman pun ringan je..paling paling berat pun kalau dapat tangkap hisap rokok, kena ketuk ketampi 10x je..tapi kita kita sini %#@#@....

"Emm...ye eh? jadi kamu pun nak macam tu lah??" Ye la cikgu...baru best.!!! Boleh..kita boleh buat macam tu tapi bagi cikgu la kan, kalau hukum macam tu, macam mana kami nak didik kamu?? dengan keadaan peraturan kem kita yang ketat ne pun kamu dah buat macam macam masalah, kalau longgar macam tu lagi la dan satu lagi kalau merokok dalam kem, hukumanya ketuk ketampi 10x je, kalau saya jadi kamu la kan..saya akan hisap 10 batang sekali! siap hisap depan cikgu2 lagi. Ye la..ape nak takut setakat ketuk ketampi 100x je. Budak sekolah rendah boleh buat.. betul x?? "Betul...(Em! tau pun.. :) )"

" Ok, cikgu nak tanya secara jujur la..kamu semua rasa yang mana lebih baik untuk mendidik kamu? beri kelonggaran seperti yang kamu sebut tadi ke..atau peraturan ketat dan tegas untuk mendisiplinkan kamu??? Sebab bagi saya PLKN ne bukanya tempat berbulan madu..tapi untuk membentuk dan membina disiplin kamu semua. So macam mana??? "

"Baik macam ne cikgu..." Em..taupun! so itu la jawapanye kenapa kami buat macam ne. Kami boleh buat xkisah..buat lembut2 dan xpedulikan disiplin kamu, kami tetap dapat gaji..tapi untuk apa??? untuk lepaskan tanggungjawab??? untuk lihat bangsa kami MENJAHANAM kan diri mereka sendiri??

Tidak!! itu bukan kami..walaupun kami sentiasa berada dalam risiko di jadikan tempat untuk dilemparkan segala tuduhan atas apa yang berlaku dan risiko dibuang kerja pada bila bila masa sahaja. InsyaAllah...kami akan tetap lakukan, bukan untuk kepentingan diri, tetapi untuk MALAYSIA..NEGARA yang Kami CINTAI..

Kami berdoa dan berharap, agar bila kamu semua keluar dari sini (PLKN) kamu boleh menjadi seorang yang berguna kepada AGAMA, BANGSA dan NEGARA.

Wassalam...

No comments: